AZ ÉJJELIŐRÖK VÁROSA
Kudász Gábor Arion
Vigyázva, nehogy felriasszam a részmunkaidős remetét, a feje fölött áthajolva lopva kilesek az ablakon és eszembe jut, hogy amikor ő, az őr kémleli bódéja ablakán át a sötétséget, vajon fél-e a magánytól, vagy megszámlálta-e már a téglákat a tűzfalon.
Az unalomig ismert parkoló, irodatömb, felvonulási terület látványa számára nem egyszeri kép, hanem átvirrasztott éjszakáinak egyetlen hallgatag társa. Téglákra állított, kimustrált lakókocsijában Robinson Crusoeként várja a szabadulást. Alkalomadtán rajongással határos lelkesedéssel lép fel az óvatlan betolakodóval szemben, akitől számkivetettsége szükségszerűségének azonnali igazolását reméli.
A horizontot kémlelve óhatatlanul silány környezetének elemi részévé válik. Most örökké fáradt szemei a sokadik műszak e leghosszabb óráján leragadnak és a végtelenre nyúló éjszakában elnyomja az álom. Bakancsa a hősugárzón gőzölög, és koponyájában erjedésnek indul az eseménytelen éjszakák tébolyító tétlensége. Bekamerázott körzete most őt figyeli, amint lassan zuhanni kezd utolsóként és magányosan a világegyetemen át...
A tábor ideiglenes lakóhely, a város pedig gyökeret eresztett tábor, amit már nem utazásaink során, hanem az időben hurcolunk magunkkal. Sőt, inkább az hordoz minket. Mi, városlakók, mindannyian őrök vagyunk, ha nem is pont olyanok, mint az éjjeliőr. Sokszínű tevékenységünk egyetlen felsőbbrendű célja e tábor őrzése. Nap nap után kísérletet teszünk az ideiglenesség állandósítására, és mindannyiszor elsiklunk afelett, hogy a tábor természeténél fogva csak átmeneti lehet. Benépesítjük, bővítgetjük, majd kiürül a sors és a történelem szeszélye szerint.
A végső kiürítés után a munkásszálló barakkjai, a lakóparkok, az úttörő, a koncentrációs vagy menekülttáborok között elenyészik a különbség.
Az elhagyott tábor mindenhol egyforma.
E felvételek az egyetlen lehetséges nézőpontból készültek, amit akár nevezhetek körülményesen mozdítható lakókocsim kilátásának is. Őrbódém kémlelőnyílása igazából egy bekeretezett kép, amiről egyformán állítható, hogy ábrázoltja most épül, és az is, hogy
éppen bontásra vár. A különbség nem érdekes.
Budapest, 2006. október